Enfeksiyöz Canine Hepatitis Hastalığı Nedir?

Enfeksiyöz Canine Hepatitis

Enfeksiyöz canine hepatitis hastalığı CAV-1 virüsü sebebiyle meydana gelir. Genel manada ilk ve yoğun olarak karaciğeri etkilese de bunun akabinde mutlaka sindirim sistemi ve solunum sistemine de bulaşmaktadır. Bulaşıcı olmakla birlikte yüksek ateşle kendini belli eder.

Bulaşıcı olması enfeksiyöz canine hepatitis hastalığını çok daha tehlikeli hale getiriyor. Bulaşma şekli ise köpeklerin burun akıntıları, salyaları ve idrarları gibi temas ettikleri heryerdendir. Enfeksiyöz canine hepatitis hastalığı geçirmiş olan bir köpeğin kabından yemek yiyen bir başka köpek bu hastalığı bünyesine alır. Sadece köpekle temas etmesi dahi virüsü alması için yeterlidir. Üstelik enfeksiyöz canine hepatitis hastalığını atlatan köpekler iyileşme süreçlerini tamamladıktan sonra bile dokuz aylık süreçte bu hastalığı etrafa yaymaya devam etmektedirler. Bu neden ile hastalığın engellenmesi çok zordur. Hastalığı atlatan köpekler garip bir biçimde dokuz ay boyunca idrarlarını yaptıklarında CAV-1 virüsünü etrafa yaymış olurlar. Kendileri hasta olmasa dahi kendilerine temas eden köpeklere virüsü bulaştırırlar. Önlenmesi ve önüne geçilmesi oldukça zordur. Dünya üzerinde hızla yayılır. Her cinsten ve her yaştan köpek kolaylıkla virüsü bünyesine dahil edebilir. Fakat yavruların CAV-1 virüsü karşısında daha çaresiz olduğunu belirtmekte fayda var. Henüz hiçbir virüs ile mücadele etmeyen küçük köpekler cav-1’e karşı savunmasız şekildedir.

Hastalık kendisini aşırı iştahsızlık, kısa sürede zayıflama, halsizlik gibi etmenlerle ortaya çıkartır. Köpekler kısa süredir iştahsız olmalarına rağmen akıl almaz bir hızla kilo vermeye başlarlar. İşte bu durum enfeksiyöz canine hepatitis hastalığının ilk belirtileridir. Sonra ki aşamalarda köpeklerin vücut ısısı virüsün etkisi ile 39.5 derece ile 40 derece arasında yükselmeye başlar. Bu da tıpkı insanlar gibi köpekler için tehlike sınırını aşan bir sıcaklıktır. Bu ateşlenmeler CAV-1 virüsünün köpeğin vücudunda olduğuna dair en büyük kanıtlardan biridir. İvedi şekilde uzman bir veteriner hekime gidilerek tanı ve teşhis konması elzemdir. Eğer doktora gidilmez ve köpek kendi kendine bırakılırsa yüksek ateş sebebi ile havale geçirerek hayatını kaybedebilir. Karaciğeri ateş sebebiyle patlayan köpek birkaç dakika içinde can verebilir. Yüksek ateş altında olan köpekler en hızlı şekilde uzman veterinere götürülmeli evde müdahale altına alınmaya çalışılmamalıdır.

Uzman veteriner köpeğe öncelikle yüksek ateş için iğne yapacak daha sonrada hastalığın ilerleme seviyesine göre antibiyotikli iğne veya farklı bir tedavi yöntemi uygulayacaktır. Genelde pek fazla kişinin köpeğine yaptırmaya gerek duymadığı aşılar arasında enfeksiyöz canine hepatitis hastalığı aşısıda vardır. Bu aşılar yavru köpeklere altı haftalık iken üçer doz ile uygulanır ve vücutlarında bağışıklık oluşturulması amaçlanır.

Enfeksiyöz canine hepatitis hastalığı nedir konusunda sizlere yardımcı olduğumuzu düşünüyoruz. Eğer sizde yazı içinde bulunan belirtileri yaşayan bir köpeğin sahibiyseniz en hızlı şekilde uzman bir veterinere gitmenizi şiddetle tavsiye ederiz.